Postup vytvorenia Sprievodcu a Rebríčku reštaurácii a bistier s rastlinnou ponukou na Slovensku

Sprievodca reštaurácií a bistier s rastlinnou ponukou na Slovensku je orientačnou pomôckou pre laickú aj odbornú verejnosť. Mapuje gastronomické prevádzky, ktoré sa nezameriavajú iba na ponuku rastlinných jedál ale naopak, na ponuku bežných jedál. Reflektuje vývoj rastlinnej gastronómie v reštauráciách a bistrách.

Medzi laickou verejnosťou je vo svete ale aj na Slovensku stále väčšmi pozorovateľný trend častejšieho zaraďovania čisto rastlinných jedál. Pre túto skupinu ľudí môže slúžiť Sprievodca ako nástroj, ktorý poskytuje informácie o dostupnosti takýchto jedál v gastronomických zariadeniach rozmanitých typov kuchýň.

Pre odborníkov z oblasti gastronómie a predaja potravín môže slúžiť Sprievodca ako marketingová pomôcka. Prostredníctvom neho majú možnosť vlastnej propagácie (pre tento segment spotrebiteľov), ale majú tiež možnosť sledovať vývoj trhu a konkurencieschopnosti v danej oblasti.

Zo Sprievodcu a Rebríčku reštaurácii a bistier s rastlinnou ponukou na Slovensku, je jasne viditeľná tendencia Slovenských gastronomických podnikov, prispôsobovať sa novým trendom ako je ekologicky udržateľné rastlinné stravovanie. Vďaka tomu sú tieto zariadenia schopné zaujať túto rýchlo rastúcu skupinu spotrebiteľov.

Postup pri vytváraní sprievodcu reštaurácií a bistier s rastlinnou ponukou na Slovensku:
1. Databáza reštaurácií bola vytvorená pomocou rebríčka Top Trend Reštaurácie 2018 a portálu Trip Advisor. Pri vytváraní databázy (október 2018) bolo spracovaných 200 zariadení zo všetkých krajských miest Slovenska. Podniky boli rozdelené podľa proporčne relevantného koeficientu.

2. Po vytvorení databázy nasledoval počiatočný prieskum jedálnych ponúk všetkých zariadení (november/december 2018). Prieskum sa zameriaval na fixné A la carte ponuky a rastlinné jedlá v nich. Zohľadňovala sa ponuka v kategóriách: raňajky, predjedlá, polievky, veľké šaláty (za podmienky, že obsahujú kombináciu rôznych druhov potravín, t. j. napríklad kombináciu zeleniny a obilnín, zeleniny a strukovín, zeleniny a orechov, a podobne), hlavné jedlá, sushi, dezerty a ostatné jedlá.

3. Sme si vedomí, že najväčšími odborníkmi na svoju ponuku jedál sú jednotlivé zariadenia. Preto bola všetkým ponúknutá možnosť poskytnúť informácie ohľadom ponuky jedál, ktoré sú relevantné pre vytvorenie Sprievodcu reštaurácii a bistier s rastlinnou ponukou. Tieto informácie mohli dodať stravovacie zariadenia prostredníctvom vyplnenia dotazníku v elektronickej podobe. V prípade, že zariadenia tieto informácie neposkytli, boli získané z verejne dostupných zdrojov (marec / apríl 2019).

4. Stravovacie zariadenia boli bodované podľa systému ktorý je vysvetlený nižšie. Pokiaľ zariadenie získalo nula bodov, nebolo zaradené do Rebríčka reštaurácií a bistier s rastlinnou ponukou projektu Jem pre Zem. Dôvody takéhoto bodového výsledku boli nasledovné:

  • absentujúca ponuka čisto rastlinných jedál
  • nefunkčná/zrušená prevádzka
  • absencia stálej ponuky, resp. ponuka iba premenlivej dennej ponuky (nebolo teda možné relevantne ohodnotiť stálu ponuku)
  • problematický prístup k informáciám o stálej ponuke A la carte
  • nejednoznačné alebo zavádzajúce informácie o zložení ponúkaných jedál
  • nedostatočná komunikácia zo strany prevádzok pri overovaní ponuky jedál

5. Takto sa do Sprievodcu reštaurácií a bistier s ponukou rastlinných jedál prepracovalo 61 zariadení z celkového počtu 200 (viď. celkový zoznam zariadení zaradených do prieskumu Jem pre Zem). Týchto 61 zariadení bolo následne bodovo ohodnotených a zoradených do podoby Rebríčka reštaurácií a bistier s rastlinnou ponukou projektu Jem pre Zem.

Systém bodovania zohľadňoval ponuku rastlinných jedál a ich zastúpenie v jednotlivých kategóriách. Tieto kategórie mali priradenú rôznu váhu (w1). V závislosti od množstva jedál v danej kategórii im bola pridelená následne tiež váha (W2).

Celkový zoznam gastronomických zariadení zaradených do prieskumu  Jem pre Zem

BRATISLAVA: 75 zariadení

Liviano, Albrecht, Riverbank, UFO, Fou Zoo, D.Steakhouse, Kogo – ristorante dal 2006, Carnevalle, Hotel Arcadia – reštaurácia L’Olive, Reštaurácia – Hotel Matyšák, Signature Restaurant – Mercure Hotel, Savoy Restaurant, Sky bar, WABI SABI Japanese Restaurant River Park, Al Faro, La Marine Brasserie, Korzo restaurant, Mama’s Panasian Restaurant – HOTEL MAMA’S, Reštaurácia Nobile, THeMA, Reštaurácia Zylinder, Reštaurácia Toscana – Double Tree Hotel, Flamender Restaurant, Green Budha, Francúzska reštaurácia – Hotel Devín, Kansai Japanese Restaurant, Knajpa na Dunaji, Reštaurácia & Lobby bar – NH Bratislava Gate One, Ashoka, Au-Café Grill & Lounge, Reštaurácia Tarpan, Bratislavská Kozlovna, Casa Inka, Roxor BRGR & Beer, Hradná Hviezda, BeAbout, Mecheche, Gatto Matto Ristorante, Reštaurácia Houdini, Koliba Kamzík, Modrá Hviezda, U kubistu, Zelený Rodrigéz, Towers restaurant, Dolnozemská krčma, Re:fresh restaurant, Benihana, Bratislavský Meštiansky Pivovar, Moree, FABRIKA the beer pub, HOSTINES U DEDA, Savage Garden, Fach Bratislava, Prašná Bašta, Antica Toscana, 17’s Bar, Basilico, Tulip Café & Restaurant, Divný Janko, Pulitzer, Bratislavská reštaurácia, Pane & Olio, Zámocký pivovar, MASSIMO Ristorante, Jasmin, KOBE restaurants, Primo Amore, Slovak Pub, Ventúrska Klubovňa, Samovar, Royal Kashmir India, SaSaZu, Mille Baci, Nervosa, Bistro St. Germain

TRNAVA: 11 zariadení

Patriot, Reštaurácia The Oak Tree Restaurant – Holiday Inn, Al Trivio, Piváreň Bokovka, Wasabi Sushi Bar, Forhaus, Wetzlerov dom, SUSHI KI, Pizza Kitty, Boungiorno, Baldisimi

NITRA: 14 zariadení

Hotel MIKADO – reštaurácie, Hotel Zlatý Kľúčik, Boccaccio Ristorante, SATORI Fusion Restaurant, Sýpka u Ludvíka, Stará Kotoľňa, WASABI, Bearded Brothers, Swagatam indická reštaurácia, Quo Vadis, Keltský Gril & Pivnica, Pensione Ristorante Moretti, Starý Biskupský Hostinec, The Irish Times Pub

TRENČÍN: 9 zariadení

Diva Restaurant pri Synagóge, Reštaurácia Pod Hradom, Reštaurácia – Hotel Grand, La piazzeta,  Trenčiansky Pivovar, Oyshi, Speranza, Retro Restaurant, Pizzeria da Giacomo

BANSKÁ BYSTRICA: 19 zariadení

Reštaurácia Čierna Ovca, Bystrická Klubovňa, Frais – cafe, bar, restaurant, Koliba u sv. Krištofa, Pizzeria Evijo, Bernardov dvor, Červený Rak, BOTTOVA – coffee, brunch, gineria, STEAK HOUSE, LA SECCHIA, Hotel – penzión Kúria, Streetfoodie, New Angus, Grill Bar Podlavice, Mamma Mia, Reštaurácia Bašta, Reštaurácia u Richtára, COSMOPOLITAN Café & Restaurant & Pizza, Pilsner Restaurant

ŽILINA: 14 zariadení

TOP Restaurant, Reštaurácia – Hotel Nečas, Vulcano, Reštaurácia Na Rohu, La Famille – Cafe & Restaurant, MANZO Steak & Burger, Restaurant 02/Restaurant Skala, Trattoria, Korzo restaurant, Beervana, Reštaurácia HU:MAN, Žilinská Kozlovna, Pizzeria CAROLINA, Trezor

PREŠOV: 16 zariadení

Steak House Preshow, Kolégium, Double Tiffany, Plaza Beach Resort, La Gondola, Trattoria, Staré dobré Mexiko, Zwicker Reštaurácia, Pizzeria dal Maestro Bar Ristorante, Reštaurácia Šarišská Chiža, La Cucaracha, ZOC Koral, Hotel ENCHANTÉ – reštaurácia, Pilsner Urquell Pub, Šariš Park – reštaurácia, Reštaurácia Kepasa

KOŠICE: 42 zariadení

Reštaurácia Zore, Golden Royal Boutique Hotel – reštaurácia, Maiko Sushi, Restaurant Camelot, Hotel Bankov – Lujza Restaurant, Penzión Baránok – reštaurácia, Pivovar Hostinec, Villa Regia – reštaurácia, Boutique Hotel Maraton – reštaurácia, Hotel Slávia – reštaurácia, Hotel a Reštaurácia Privilege, Med Malina, Republika Východu, Le Colonial, ROSTO STEAKHOUSE, Carpano, Staromestká Piváreň, Pizzeria Zvon, Dobré Časy beer house, Keltská krčma, Pub u kohúta, Pivovar Golem, Letná Krčma, Taj Mahal reštaurácia, Karczma Mlyn, Luxor Piváreň, Pán Ryba, Geronimo Grill & Bar, Restart Burger, Burekas, Pizza Cafe Napoli, MONTANA STEAKHOUSE, Stará Sýpka, Mondieu, Primi, Boutique Hotel Bristol – reštaurácia, Little India, Bayerova Sladovňa, U Troch Ruží, Reštaurácia Olive Tree – Double Tree Hotel, Košická klubovňa, Dobré Bistro

Počet gastronomických zariadení zaradených do prieskumu Jem pre Zem bolo 200 zariadení.

Bodové hodnotenie prevádzok a všetky informácie sú poskytované na základe našich aktuálnych vedomostí a dostupných informácii v dobe spracovania dát. Napriek snahe o ponúknutie čo najpresnejších informácii, nieje možné garantovať ich úplnú spoľahlivosť.