Spoločnosť Danone, ktorá je popredným producentom mliečnych výrobkov, objavila potenciál rastlinných potravinových produktov už pred niekoľkými rokmi. Dnes patrí so svojimi značkami Alpro a Provamel medzi najväčších hráčov v segmente rastlinných alternatív mliečnych výrobkov. Marián Jánoš, riaditeľ Danone pre Slovensko, Česko a Maďarsko, v rozhovore priblížil pozíciu Danone na trhu s rastlinnými alternatívami, trendy a vývoj trhu, ale aj pripravované novinky z dielne Alpro.
Takmer 100 rokov ste boli spoločnosťou, ktorá bola známa svojou ponukou mliečnych výrobkov. V 2017 ste vďaka akvizícii spoločnosti WhiteWave Foods vstúpili na trh s rastlinnými alternatívami mliečnych výrobkov. Čo vás viedlo k tomuto kroku?
Strategický rámec aktivít spoločnosti Danone na celom svete aj na Slovensku je zakotvený vo vízii One Planet. One Health (Jedna planéta. Jedno zdravie). Naše každodenné rozhodnutia o tom, čo budeme jesť alebo čo si navaríme, majú priamy vplyv na naše zdravie a tiež na stav planéty.
Rozšírenie produktového portfólia o produkty na rastlinnej báze, podporujúc zdravie človeka a zároveň aj planéty, je jeden z hlavných dôvodov, prečo spoločnosť Danone kúpila značky Alpro a Provamel.
Ako vnímate trh s rastlinnými alternatívami mliečnych výrobkov na Slovensku?
V súčasnosti značky Alpro a Provamel tvoria až 29 % z celkového portfólia spoločnosti Danone na Slovensku, čo značí nárast podielu, keďže rastlinné produkty si získavajú stále väčšiu obľubu u spotrebiteľov. Sledujeme každoročný rast tejto kategórie. Pred niekoľkými rokmi bola veľkosť kategórie rastlinných výrobkov neporovnateľná s klasickou mliečnou kategóriou.
Pozorne ale sledujeme nové trendy v rastlinnej kategórii a premýšľame nad rozšírením našej súčasnej ponuky pod týmito značkami. Zatiaľ nemá zmysel prinášať na trh ďalšiu značku, sústredíme sa na zvyšovanie rastlinnej kategórie a snažíme sa boriť mýty a obavy spotrebiteľov, ktorí sú skeptickí voči tejto kategórii.
„V súčasnosti značky Alpro a Provamel tvoria až 29 % z celkového portfólia spoločnosti Danone na Slovensku, čo značí nárast podielu, keďže rastlinné produkty si získavajú stále väčšiu obľubu u spotrebiteľov.”
Aké sú podľa vášho názoru najnovšie trendy v oblasti alternatív mliečnych výrobkov?
Z rôznych výskumov vieme, že slovenský spotrebiteľ je nekompromisný, čo sa týka chuti. Preto si pri výrobe našich výrobkov dávame obzvlášť záležať na chuťovom profile. Ďalej zaznamenávame rastúci dopyt po alternatívnych ingredienciách, pretože spotrebitelia vyhľadávajú aj iné ingrediencie ako len sóju.
Ďalším zaujímavým trendom je trend domáceho varenia, ktorý sa prejavuje zvýšeným dopytom najmä po rastlinných alternatívach smotany. Je to spôsobené stále pretrvávajúcou pandémiou, keďže sa ľudia zdržujú najmä doma a tým pádom aj viac varia.
K samotnej pandémii sa viaže aj trend „zdravého maškrtenia“, kedy sa ľudia chcú v tejto ťažkej situácii odmeniť niečím sladkým a zároveň vnímajú rastlinné dezerty ako zdravšie varianty. Podľa európskych dát z Mintel consumer survey, ktorý sa realizoval v mesiacoch január až marec 2021, vyplýva, že až 35 % dopytovaných vníma vegánske dezerty v porovnaní s mliečnymi dezertami ako zdravšie.
Ako sa vyvíja predaj vašich rastlinných alternatív?
Za mesiace január až apríl tohto roku rastie značka Alpro v objeme rovnako ako celá kategória rastlinných produktov (pozn. redakcie: t.j. rastlinných alternatív mliečnych výrobkov), čo predstavuje nárast o 50 % v porovnaní s výsledkami v rovnakom období minulého roka. Avšak za celý rok 2020 boli čísla priaznivejšie a Alpro rástlo o 58 %, kdežto samotná kategória rastlinných produktov „len“ o 38 %. Môžeme teda povedať, že v priebehu minulého roka sme ťahali rast celkovej kategórie.
Ktoré vaše rastlinné alternatívy majú spotrebitelia najradšej?
V Alpro portfóliu jednoznačne dominujú litrové rastlinné nápoje na čele s mandľovými, sójovými a kokosovými. V našej Barista rade vyhráva ovsený variant. V tesnom závese sa potom držia sójové dezerty, a to s vanilkovou a kakaovou príchuťou. V poslednej dobe rastie výrazne obľuba fermentovaných rastlinných výrobkov, stále sa v popredí držia sójové, ale kokosové im začínajú šliapať na päty.
Plánujete rozširovanie portfólia?
Plánujeme rozšíriť našu ponuku rastlinných výrobkov, nakoľko vidíme v tejto kategórii veľký potenciál. Od júna si môžu spotrebitelia vychutnať novinku v podobe bezlaktózovej mandľovej rastlinnej alternatívy jogurtu s príchuťou slaný karamel. Okrem toho, že mandľová novinka je bezlaktózová, 100 % rastlinná, je aj zdrojom vápnika a vitamínov D a B12. V septembri spúšťame predaj rastlinnej dezertnej orieškovej peny Nutty Mousses. Tento produkt má potenciál podporiť rast kategórie rastlinných dezertov, ale aj prilákať nových spotrebiteľov do kategórie.
V obchodoch sa rozrastá ponuka rastlinných alternatív mliečnych výrobkov – ako vnímate konkurenciu?
Na Slovensku sú pre nás najväčšou konkurenciou privátne značky jednotlivých reťazcov, pretože každý z nich postupom času predstavuje svoj vlastný rad, v ktorom vidí potenciál. Na základe prieskumu, ktorý pre nás vypracovala agentúra Ipsos na jeseň minulého roku, je vidieť, že produkty značky Alpro sú obľúbené a vhodné ako alternatíva k mliečnym výrobkom. Je to najmä kvôli tomu, že pri ich výrobe sa zameriavame spravidla na chuť produktov a pridanie potrebných vitamínov, vápnika a pod.
Spotrebitelia a spotrebiteľky vyhľadávajú rastlinné alternatívy mliečnych výrobkov kvôli zdraviu, ekológii či jednoducho pre spestrenie svojho jedálnička. Vyvíjate v rámci Danone aktivity na podporu rastlinného stravovania?
Pod značkou Alpro komunikujeme a neustále šírime rastlinnú osvetu prostredníctvom našich sociálnych sietí, podporou vybraných influencerov, ochutnávkami a ďalšími kanálmi. Často sa zameriavame na recepty, ktorými chceme ukázať, že aj rastlinná kuchyňa je pestrá a plná skvelých chutí.
Ako vyplynulo zo štúdie, ktorú sme si v októbri minulého roka nechali pripraviť od agentúry Ipsos, až 10 % ľudí vstupuje do rastlinnej kategórie cez kávu. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli dostať kávové rastlinné nápoje do povedomia ešte väčšieho počtu ľudí a v termíne od 5. do 16. mája sme rozdávali cappuccino a macchiato pripravené z Alpro Barista nápojov hneď na niekoľkých rôznych miestach v Bratislave.
Aké ciele si stanovilo Danone v oblasti rastlinných alternatív mliečnych výrobkov na rok 2021?
V rámci kategórie rastlinných produktov sme si stanovili udržateľné ciele, ktoré sme sa zaviazali splniť do roku 2025. Medzi tie najdôležitejšie patrí:
- robiť zdravé, chutné a rastlinné potraviny
- zmeniť spôsob pestovania našich surovín
- používať len tie suroviny, ktoré sú ohľaduplné k planéte
- dostať na nulu uhlíkovú stopu, spotrebu vody a produkciu odpadu
- produkovať menej obalov a používať lepšie obaly
V súčasnosti sa nám darí naše ciele postupne napĺňať.
Ak sa o Danone a trhu s rastlinnými alternatívami mliečnych výrobkov chcete dozvedieť viac, nenechajte si ujsť tohtoročnú konferenciu Plant-Powered Perspectives 2021. Do 31. 7. 2021 si môžete zakúpiť vstupenky na konferenciu za zvýhodnenú cenu.