fbpx

Štěpán Hodač o expanzii na Slovensko: I love Hummus po novom v Tesco

Zdroj: © Anežka Aubrechtová

Koncom januára sa ponuka v obchodných regáloch Tesco rozšírila o nové rastlinné nátierky značky I love Hummus. Majiteľ firmy, Štěpán Hodač, v rozhovore priblížil expanziu na slovenský trh, spotrebiteľský záujem, ale aj budúce plány.

I love Hummus je česká rodinná firma, ktorá ponúka širokú škálu populárnych nátierok z cíceru, známych pod názvom hummus.

Hummusy tejto značky je možné zakúpiť už aj v slovenských predajniach Tesco. Firma tak bude k zákazníkom a zákazníčkam ešte bližšie, keďže donedávna sa produkty I love Hummus dali zakúpiť len vo vybraných potravinách so zdravou výživou.  

Tesco, ktoré sa umiestnilo na 2. mieste v hodnotení Rastlinný reťazec roka, si vďaka tomuto kroku rozšírilo ponuku o ďalšie rastlinné produkty. 

Štěpán Hodač v rozhovore prezradil viac:

Ako vznikla myšlienka na založenie I love Hummus?

Myšlienka vznikla pri cestovaní po Blízkom východe. Keď som v jednom ášrame ochutnal hummus po prvýkrát, úplne som sa do toho jedla zamiloval.

Aké boli začiatky firmy?

Začiatky boli veľmi intenzívne. Pustil som sa do toho po hlave”, bez akýchkoľvek skúseností s výrobou potravín a ich predajom. Takže som jeden deň hummus vyrobil, druhý deň obchádzal obchody a ponúkal ho a poobede som do tých istých obchodov prišiel robiť ochutnávku, aby si ľudia hummus všimli a kúpili si ho. 

Vašim hlavným zameraním sú hummusy, ktoré však nie sú jedinými produktami vášho portfólia – čo všetko sa v ňom nachádza?

Okrem hummusu vyrábame ešte kimchi. Narazil som na mnoho rebríčkov najzdravších potravín na svete a niektoré položky sa v nich stále opakovali, jednou z nich bolo kimchi. Tak som si z Južnej Kórei objednal vzorky a keď som kimchi vyskúšal, vedel som, že ho chcem vyrábať. Pre tých, čo nevedia, čo to je, je to fermentovaná zeleninová zmes, ktorá má nezameniteľnú chuť a vôňu.

Zdroj: © Anežka Aubrechtová

Čím sa produkty I love Hummus odlišujú od ostatných?

Zložením a kvalitou spracovania. Základnou zložkou je cícer, ktorý si nechávame posielať z celého sveta, máme niekoľko osvedčených dodávateľov, ale po každom zbere musíme robiť senzorické testy, aby bola výsledná chuť rovnako skvelá. Ďalej používame prémiové tahini (pozn. redakcie: sezamová pasta) z Izraelu, extra panenský olej zo Španielska, citrónovú šťavu z Talianska, morskú soľ a korenie.

Aká bola vaša cesta na slovenský trh?

Prvé prieskumové cesty podnikla naša obchodná zástupkyňa Vlaďka v lete 2019. Obchádzala zdravé výživy, kde prezentovala naše produkty, robila ochutnávky a dohovárala schôdzky s nákupcami v reťazcoch.

Na jar 2020 sa podarilo odštartovať spoluprácu s distribučnou firmou Biohouse, ktorá vozí každý týždeň čerstvé produkty do špecializovaných obchodov a obchodov so zdravou výživou po celom Slovensku a podarilo sa i zalistovať naše BIO produkty do siete obchodov Labaš-Fresh na východe Slovenska. V januári 2021 sme začali dodávať BIO Hummus a Kimchi do hypermarketov Tesco. 

Aj napriek nepriaznivej pandemickej situácii ste sa rozhodli rozšíriť export produktov, napríklad aj na slovenský trh – natrafili ste na komplikácie?

Počas prvej jarnej vlny boli drobné problémy s dopravou, ale všetko sa podarilo bez komplikácií vyriešiť. Samozrejme nás veľmi limituje nemožnosť zjednávať si obchodné schôdze, zúčastňovať sa veľtrhov a ďalších akcií, uskutočňovať ochutnávky, preto sa snažíme hľadať cesty, ako rozšíriť povedomie o našich produktoch v online prostredí a namiesto ochutnávok vyrábame a rozdávame vzorky.

„Trend rastlinného stravovania, samozrejme, vnímame a snažíme sa naň reagovať postupným rozširovaním portfólia našich produktov…”

Aký je dopyt po produktoch I love Hummus u slovenských spotrebiteľov a spotrebiteliek?

Naše produkty vyhľadávajú ľudia všetkých vekových kategórií, ktorým nie je ľahostajné zloženie výrobkov a vyhýbajú sa pridaným konzervantom a nešetrným metódam spracovania. Obľúbené sú i u vegánov, vegetariánov, u ľudí, ktorí sa snažia obmedziť spotrebu mäsa – flexitariánov, celiatikov, pretože sú prirodzene bezlepkové a aj u osôb s intoleranciou na laktózu.

Ako vnímate trendy týkajúce sa spotrebiteľského záujmu o rastlinné potravinové výrobky?

Trend rastlinného stravovania, samozrejme, vnímame a snažíme sa naň reagovať postupným rozširovaním portfólia našich produktov a maximálnou edukáciou, ktorú sa snažíme realizovať podľa finančných možností firmy.

Jednou z hlavných oblastí pôsobenia Jem pre Zem je podpora udržateľného stravovania na Slovensku. Akú úlohu zohráva udržateľnosť v I love Hummus?

Keď sa pozriete na krabičku Hummusu, všimnete si, že rukáv je z recyklovaného papiera, ktorý sa môže znovu recyklovať alebo ho môžete dať na kompost, pretože používame k prírode šetrné farby. Zároveň ide o ľahký obal, takže energia potrebná k logistike je čo najmenšia. 

Kimchi je balené v pohároch, ktoré tiež môžu byť 100 % recyklované, ale majú nevýhodu veľkej váhy. Takže energia potrebná na logistiku značne stúpa. Hľadáme obal, ktorý by bol ľahší a zároveň vydržal tlak, ktorý pri fermentácií vzniká uvoľňovaním CO2.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Pripravujeme ďalšie produkty: nové príchute Hummusu, myslíme aj na tých, čo majú radi sladké a ďalšie fermentované produkty. Kimchi ponúkneme aj v neštipľavej variante, pretože o to veľa zákazníkov prejavilo záujem.  

Zdroj: I love Hummus

Čo považujete za váš najväčší pracovný úspech?

Pre mňa je stredobodom našej práce spokojný zákazník, preto ma teší, že sme zalistovaní vo väčšine reťazcov v Českej republike (Albert, Globus, Tesco, rohlik.cz, kosik.cz, atď.), ale taktiež sa nám podarila expanzia na Slovensko (Tesco SK, predajne Labaš-Fresh, BioHouse – distribúcia). Tým chcem povedať, že ma veľmi teší, že sme ľahko prístupní zákazníkom nielen v Česku, ale aj na Slovensku, v Poľsku a začíname aj v Maďarsku. Najviac poteší pochvala od zákazníka a sme radi, že nás zákazníci v Čechách považujú za najkvalitnejší a najlepší hummus na trhu.

Ak by ste si mali vybrať jednu hodnotu, podľa ktorej sa I love Hummus riadi, ktorá by to bola?

To, čo robíme, robíme s láskou.


Štěpán Hodáč

Je riaditeľom a konateľom I love Hummus, kde sa okrem riadenia venuje aj hľadaniu technologických riešení, vylepšení a celkovej stratégii. Na práci ho teší tímový duch a nadšenie zamestnancov a zamestnankýň pre myšlienku I love Hummus. Jedenásťročné skúsenosti v riadení firmy ho naučili, aké dôležité je veriť v to, čo robí, stáť si za svojimi rozhodnutiami a vydržať.

Katarína Chudá

Katarína Chudá

katarina.chuda@jemprezem.sk

Páči sa? Zdieľaj!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter