fbpx

Ktorý reťazec ponúka najviac rastlinných alternatív?

S tímom Jem pre Zem sme v letných mesiacoch navštívili 25 predajní piatich najväčších obchodných reťazcov na Slovensku a zistili, ktoré reťazce ponúkajú najviac rastlinných výrobkov. Vďaka Rastlinnému reťazcu roka tak zákazníci a zákazníčky, ktorí dávajú prednosť rastlinným alternatívam, vedia kde budú mať najväčší výber.

 

O rastlinnú stravu má záujem stále viac Slovákov a Sloveniek. Deje sa tak z environmentálnych, zdravotných alebo aj etických dôvodov. Rastlinné výrobky už dávno nie sú určené iba pre vegetariánov či vegánov. V súčasnosti väčšinu špecializovaných rastlinných alternatív k živočíšnym výrobkom nakupujú bežne sa stravujúci ľudia. Zvýšený dopyt po rastlinných produktoch potvrdil aj prieskum agentúry Focus z roku 2019. Vyplynulo z neho, že viac ako 40 % ľudí na Slovensku zvažovalo v roku 2019 jesť menej mäsa, mliečnych výrobkov a vajec alebo už znižovalo ich spotrebu.

Veľký záujem spotrebiteľov a spotrebiteliek o nahrádzanie živočíšnych produktov si všímajú aj potravinové reťazce. Preto postupne rozširujú ponuku produktov, ktoré sú založené na rastlinnej báze. My sme sa na to rozhodli pozrieť a spracovali sme hodnotenie reťazcov podľa dostupnosti rastlinných produktov. Rukami nám prešli stovky produktov a výsledkom je sada unikátnych dát, ktorá vám prezradí, ktorý reťazec vám ponúkne najlepší výber rastlinných alternatív na Slovensku. V rámci Rastlinného reťazca roka sme preskúmali ponuku piatich slovenských reťazcov. Postupne začalo byť jasné, že o prvenstvo medzi sebou budú bojovať Tesco a Kaufland so svojimi nadštandardnými ponukami. Tento súboj bol do poslednej chvíle tesný, ale nakoniec sa víťazom mohol stať iba jeden. Titul rastlinný reťazec roka 2020 si vybojoval Kaufland!

Retail raking logo (2)(2)

Rastlinný reťazec roka 2020

1.

Kaufland

2.

584290c7a6515b1e0ad75ac4

3.

IMGBIN_billa-delicatessen-aupark-shopping-center-supermarket-png_WYGn36BC

4.

PngItem_952492

5.

Lidl_logo

Ako to na Slovensku vyzerá s rastlinnými výrobkami? 

Výsledky prieskumu dokazujú, že slovenské reťazce trend rastlinného stravovania poväčšinou nasledujú. To potvrdzuje napríklad skutočnosť, že už dnes je možné zakúpiť si tofu alebo rastlinné mlieko či jogurt v každom reťazci, ktorý sme hodnotili. Niektoré reťazce tomuto segmentu venujú zvýšenú pozornosť, stále testujú a zaraďujú nové rastlinné alternatívy – častokrát aj v rámci svojej vlastnej značky. U iných zatiaľ nakúpite iba základné potraviny. Cieľom tohto hodnotenia bolo oceniť reťazec, ktorý je v ponuke rastlinných alternatív najlepší. Nemenej dôležité je pre nás motivovať ostatné reťazce k zlepšeniu a podať im pri rozširovaní rastlinného sortimentu pomocnú ruku. Už teraz vieme, že dopyt po rastlinných produktov bude na Slovensku rásť. Ak chcú obchodníci vyhovieť tomuto trendu, budú musieť v rozširovaní sortimentu pokračovať aj naďalej. Prieskum plánujeme opakovať pravidelne a už teraz sme zvedaví, aké novinky nás budú čakať v obchodoch nabudúce.

Výsledky jednotlivých reťazcov: 

1. Kaufland – Kaufland v tohtoročnom hodnotení tesne predbehol Tesco. Zvíťazil v 2 z 5 kategórií a nadpriemerné výsledky dosiahol v 23 z 26 podkategórií. Konkurenciu absolútne zvalcoval v kategórii rastlinných syrov, v ponuke mal priemerne 4 druhy syra na predajňu. Ostatné predajne väčšinou nemali na predajni dostupný ani jeden druh syrovej alternatívy. Výnimočne dobre si viedol v celej kategórii mäsových alternatív, ponúka najviac náhrad fašírok či mletého “mäsa”, údenín aj sójových alternatív (tofu, tempeh, sójové kocky). V lete zákazníkov a zákazníčky poteší najlepšou zásobou zmrzlín a rastlinných smotanových” nanukov. Zmrzliny dokonca ponúka aj pod vlastnou značkou Take it Veggie. Kaufland nesklame ani zaneprázdnených jedincov, keďže ponúka najviac mrazených polotovarov bez živočíšnych zložiek.

2. Tesco – Zaslúžené druhé miesto získalo Tesco. Zvíťazilo hneď v 3 z 5 kategórií. Najväčší náskok pred konkurentmi má Tesco v ponuke mliečnych alternatív. Ponúka priemerne 40 druhov rastlinných mliek, čo je viac než dvojnásobok oproti druhému Kauflandu. Vybrať si môžete z viacerých druhov a značiek, vrátane vlastnej značky Tesca, ktorá ponúka napríklad sójové, mandľové, ovsené či ryžové mlieko – niektoré z nich aj v nesladenej alebo bio verzii. V Tescu nakúpite tiež najviac druhov rastlinných jogurtov alebo smotán. V ponuke majú aj smotanu slovenskej značky Body&Future. Milovníci sladkostí si prídu na svoje, Tesco má najväčší výber rastlinných sladkostí a čokolád. Zachráni vás taktiež pri chystaní rýchleho obeda, nájdete tu najviac hotových polievok, hotových jedál či omáčok na cestoviny.

3. Billa – Billa dosiahla najlepší výsledok spomedzi reťazcov s menšími predajňami. V hlavných kategóriách mäsových a mliečnych alternatív za svojimi konkurentmi na prvých priečkach zaostáva dosť výrazne. Ponukou sladkostí, snackov a čokolád im však šliape na päty. V Bille sme našli napríklad vegánske syrové nachos. Ponúka tiež nadpriemerné množstvo omáčok a dressingov, v čase grilovačiek spotrebiteľov a spotrebiteľky teda určite nesklame.

4. Terno – Štvrtú priečku v našom hodnotení obsadilo Terno. V kategóriách mäsových a mliečnych náhrad, bolo Terno tretie najlepšie a predbehlo tak konkurenčnú Billu. V priemere ponúka dokonca o jedno mlieko viac ako výrazne väčší Kaufland a tiež viac rastlinných jogurtov. Musíme zmieniť, že Terno rebranduje čoraz viac svojich predajní na prémiový Kraj, kde je ponuka rastlinných alternatív výrazne širšia ako v pôvodných predajniach. Vzhľadom na to, že predajne Kraj sa zatiaľ nachádzajú zväčša v Bratislave a okolí, do hodnotenia reťazcov neboli zaradené.

5. LidlPosledná piata priečka patrí v tohtoročnom hodnotení Rastlinný reťazec roka Lidlu. Počas našich návštev sme v regáloch nenašli žiadne rastlinné párky, salámy ani burgerové placky. Konkurenciu neprekonal ani v počte rastlinných mliek, sladkostí či nátierok. Najlepšie sa mu darilo v kategórii hotových jedál a polotovarov, kde dosiahol tretie miesto – zoženiete tu napríklad viac druhov sladkých ovocných knedlíčkov. Za zmienku určite stojí občasné zaradenie vegánskej pizze a najmä mletého “mäsa”, ktoré v susednej Českej republike vyhralo ocenenie Najlepší rastlinný produkt roka 2019. Lidl má teda našliapnuté správnym smerom a pokiaľ viac zo svojich zaujímavých a kvalitných produktov zaradí do stálej ponuky, sme si istí, že v budúcnosti dosiahne lepšie umiestnenie.   

Ako prieskum prebiehal? 

Za účelom získavania údajov a ich vzájomného porovnania sme v rámci každého reťazca zaradeného do prieskumu navštívili päť prevádzok. Zber údajov prebiehal v rôznych mestách po celom Slovensku.

Hodnotené boli produkty v piatich hlavných kategóriách a 26 podkategóriách. Úlohou účastníkov prieskumu bolo zmapovať, koľko produktov z každej kategórie je k dispozícii v konkrétnom obchode. Prieskum nezahŕňal nápoje (okrem rastlinného mlieka), ovocie, zeleninu, cestoviny, obilniny a pod., ktoré sú samozrejme rastlinného pôvodu. Dôraz sa kládol na produkty, ktoré sú alternatívou ku živočíšnym produktom. Pri hodnotení sme zohľadňovali bežnú ponuku reťazcov, započítané neboli dočasné, či akciové položky. 

Zamerali sme sa na tieto skupiny potravín:

  1. Rastlinné alternatívy mäsa a mäsových výrobkov (párky, salámy, klobásy, fašírky, alternatívy rýb, tofu, tempeh a pod.)
  2. Rastlinné alternatívy mlieka a mliečnych výrobkov (mlieko, jogurty, smotana, syr, zmrzlina a pod.)
  3. Rastlinné sladkosti a pochutiny (sušienky, oplátky, čipsy, tyčinky, čokoláda a pod.)
  4. Rastlinné polotovary a hotové jedlá (mrazené/chladené hlavné jedlá a prílohy, lasagne, pizza, čerstvé polievky, pripravené šaláty a pod.)
  5. Rastlinné omáčky, dipy a nátierky (ohrievateľné omáčky na cestoviny, dressingy, sladké a slané nátierky a pod.)

Zozbierané údaje boli spracované pomocou medzinárodného nástroja určeného priamo na účely prieskumu. Pri počítaní finálneho skóre mali jednotlivé podkategórie odlišnú váhu, napríklad alternatívy mäsa mali väčšiu váhu ako rastlinné sladkosti.

So zaradením do hodnotenia sme oslovili aj slovenský reťazec Coop Jednota, ktorý účasť v Rastlinnom reťazci roka odmietol. 

Hodnotenie obchodných reťazcov a všetky informácie v ňom sú poskytované na základe našich vedomostí a dostupných dát v dobe spracovania. Napriek snahe o ponúknutie čo najpresnejších informácii, nie je možné garantovať ich 100% presnosť.

Partnerom hodnotenia je Retail magazín

Páči sa? Zdieľaj!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter

One Response

Comments are closed.