Výhody plánovania rastlinného jedálnička

Plánovanie jedál sa v dnešnej rýchlej dobe teší veľkej popularite. Ušetríte čas, peniaze a zredukujete vyhadzovanie jedla pri spoznávaní nových receptov.

Farebné dózy s potravinami a ingrediencie ako zelenina a ovocie v otvorenej chladničke na poličkách.
Zdroj: Unsplash.com, Ello

Plánovanie rastlinného jedálnička vám vie priniesť mnoho výhod. Predstavíme vám ich spolu s krokmi, ktoré vám plánovanie uľahčia. Práve pri začiatkoch s rastlinným stravovaním vie byť jedálniček veľmi nápomocný. Rastlinná strava by mala byť vyvážená a rozmanitá a pri naplánovanom jedálničku máte väčší prehľad o živinách a mineráloch, ktoré vaše telo prijíma. Správne zostavený jedálniček garantuje, že každá potrebná skupina jedál je vo vašej strave zastúpená.

Prvou výhodou je, že efektívne využijete čerstvé suroviny, ktoré majú kratšiu trvácnosť a budete vyhadzovať menej jedla. Ďalšou z výhod je, že ušetríte peniaze, keďže týždenne nakúpite len to, čo reálne skonzumujete. Pri varení na viac dní ušetríte aj svoj čas a môžete spoznať rozsiahlu škálu nových receptov. Predstavíme vám zopár bodov, ktoré využijete pri plánovaní vašich jedál.

1. Prieskum a výber receptov

Pri plánovaní jedál na celý týždeň si nájdite dosť času na vyhľadanie rôznych receptov. Skupiny jedál, ktoré by mali byť v strave zastúpené sú zelenina a ovocie, obilniny, strukoviny a výrobky z nich, orechy a semená. Náš ťahák denných porcií dopĺňa informácie aj o mineráloch a vitamínoch, ktorých príjem si pri rastlinnej strave treba ustrážiť. Môžete si vybrať aj z množstva našich chutných receptov.

2. Nákupný zoznam

Po výbere receptov si zostavte zoznam potrebných surovín, pozorne si prejdite použité množstvá a vypočítajte, koľko z danej potraviny musíte kúpiť. Navštívte svoju chladničku, mrazničku a komoru, a skontrolujte, ktoré potraviny už máte doma. Takto úsporne využijete nielen potraviny, ale aj vaše peniaze.

Potraviny si rozdeľte do kategórií, ako napr. zelenina a ovocie, chladené výrobky, mrazené výrobky, cestoviny a strukoviny, konzervy, atď. Viete potom postupovať obchodom rýchlejšie, bez hľadania zabudnutej potraviny v úplne prvých regáloch, keď už ste pri pokladni.

Potraviny ako cestoviny, zelenina a ovocie v prútenom košíku.
Zdroj: Pexels.com, Sarah Chai

3. Varenie a organizácia času

Čas varenia si vyberiete podľa vlastných preferencií. Môžete variť nárazovo na celý týždeň, alebo aj viackrát týždenne. Ako často budete variť závisí aj od vašich možností uskladnenia jedla počas viacerých dní (koľko miesta máte v chladničke, špajzi alebo mrazničke). Podľa vašej organizácie času a na základe skúšania zistíte, ktorý zo spôsobov vám bude vyhovovať.

Aj pri príprave surovín a samotnom varení sa dá zvoliť viac postupov. Môžete si napríklad pripraviť na konci týždňa suroviny ako obilniny, strukoviny (keďže ich varenie trvá dlhšie), grilovanú alebo pečenú zeleninu a to všetko vo väčších množstvách. V priebehu týždňa máte potom k dispozícii množstvo uvarených surovín, ktoré sa dajú rôzne kombinovať s čerstvými potravinami.

Pohľad na plech pečenej zeleniny.
Zdroj: Unsplash.com, Melissa Walker Horn

Ak ste vo svete rastlinného stravovania nováčikmi, hľadanie receptov pri zostavovaní jedálnička rozšíri vaše obzory. Po čase sa naučíte vyberať recepty ľahšie a skoro automaticky, a ako bonus, ušetríte svoj čas, peniaze a znížite vyhadzovanie jedla.

Páči sa? Zdieľajte!