Výsledky ankety Rastlinný produkt roka 2020, ktorú tento rok prvýkrát zorganizoval projekt Jem pre Zem potvrdili popularitu rastlinných alternatív živočíšnych produktov na Slovensku. Hlasujúci si mohli vybrať z desiatich noviniek s rastlinným zložením, ktoré boli na trh uvedené v minulom roku. S veľkým predstihom zvíťazila Rastlinná koložvárska od výrobcu Lunter. Do vedenia sa dostala na začiatku hlasovania a prvú priečku si udržala až do konca.
„Víťazstvo našej LUNTER Koložvárskej nás nesmierne teší. Nielen preto, že za ňu hlasovali zákazníci a fanúšikovia rastlinnej stravy, ale aj z dôvodu, že nová produktová línia LUNTER Hotových jedál z Tofu, je aktuálne našou firemnou „srdcovkou“. LUNTER novinky reagujú na požiadavky spotrebiteľov, ktorí ostali doma s deťmi alebo na home-officoch a potrebovali sa stravovať rýchlo, jednoducho a zároveň zdravo,” hovorí marketingová riaditeľka Alfa Bio Anna Buzinkay. „Víťazstvo je pre nás nielen potvrdením, že u nás v LUNTER robíme rastlinné výrobky chutne a kvalitne, ale tiež záväzkom, že na sebe budeme neustále pracovať a udržiavať pomyselné víťazstvo u zákazníkov aj naďalej,” dopĺňa.
Rastúci záujem o rastlinné alternatívy mäsa dokazuje druhé miesto tohto ročníka ankety. Striebornú priečku obsadil Sensational burger Garden Gourmet od Nestlé. Tretie miesto patrí vegánskej novinke od nitrianskeho výrobcu kvalitnej čokolády Lyra. Ďalšie pozície v ankete kopírujú trendy vo svete ako rast záujmu o rastlinné varianty smotany a hotových jedál. Zaujímavosťou ankety je, že všetky štyri nominované produkty od slovenských výrobcov sa umiestnili na prvých piatich priečkach. Na štvrtom mieste sa umiestnila mandľová alternatíva smotany Body&Future dostupná vo väčšine slovenských obchodných reťazcov. Piate miesto patrí Morca Delle Veggie od výrobcu Tatrakon, ktorý kategóriu rastlinných produktov začal preskúmavať len nedávno.
„Záujem o rastlinné alternatívy rastie na Slovensku rýchlym tempom. Súvisí to najmä s nárastom počtu flexitariánov, teda ľudí ktorí z ekologických, zdravotných či etických dôvodov znižujú spotrebu živočíšnych výrobkov,” hovorí Mária Agóčová, koordinátorka ankety Rastlinný produkt roka. “Už štyria z desiatich ľudí na Slovensku znižujú alebo zvažujú znížiť spotrebu živočíšnych výrobkov,” dodáva.
Dopyt po rastlinných produktoch každým rokom rastie v celej Európe. Podľa dát zozbieraných Nielsen MarketTrack pre ProVeg International v 11 európskych krajinách, vrátane Poľska, Rakúska, alebo Nemecka, od roku 2018 do roku 2020 trh s týmito produktmi narástol o 49 %. Najviac sa v susedných krajinách predá rastlinných alternatív mlieka, v Poľsku sa predané množstvo počas posledných dvoch rokov zvýšilo až o 75 %. Správa ukazuje tiež obrovský nárast predaja rastlinných alternatív mäsa, napríklad v Rakúsku stúpol za posledné dva roky o 82 %. Spotrebitelia a spotrebiteľky by pritom na pultoch obchodov radi našli ešte väčší výber rastlinných alternatív, ako majú k dispozícii dnes. Na trhu
chýbajú najmä rastlinné syry, hotové jedlá a náhrady mäsa. Z prieskumu slovenských reťazcov organizovaného Jem pre Zem v minulom roku vyplynulo, že základné rastlinné alternatívy ako tofu, rastlinné mlieko či jogurt sú dostupné v každom reťazci.
Do ankety Rastlinný produkt roka 2020 bolo nominovaných celkom desať produktov, hlasovanie prebiehalo od 1. do 31. marca 2021 na stránke jemprezem.sk.