fbpx

Rastlinné grilovanie: aké sú požiadavky moderných spotrebiteľov?

Rôzne druhy zeleniny a rastlinných alternatív mäsa vhodných na grilovanie
Zdroj: Alamy Stock Photo (autorka foto: Rimma Bondarenko)

Ľudia, ktorí na „grilovačke” nechceli konzumovať mäso, boli pred pár rokmi odkázaní na zeleninu, huby či tofu. Toto obdobie je však za nami. Nárast počtu ľudí, vyhľadávajúcich rastlinné alternatívy, vedie výrobcov a maloobchodné reťazce k rozšíreniu ponuky. Platí to aj pre rastlinné alternatívy vhodné na gril.

Rastlinné grilovanie

Prečo spotrebitelia a spotrebiteľky vyhľadávajú rastlinné alternatívy živočíšnych produktov? Dôvodov je mnoho – od environmentálnych až po tie zdravotné. Čísla hovoria jasne – každý 3. človek na Slovensku znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu živočíšnych výrobkov [1]. Spotrebiteľ a spotrebiteľka sa nechce ukrátiť ani o udalosti ako grilovanie – preto hľadá rastlinné alternatívy. Tie nevyhľadávajú len ľudia, ktorí sa stravujú vegetariánsky a vegánsky. 

Európsky prieskum projektu Smart Protein z novembra 2021 zisťoval vo vybraných krajinách spotrebiteľské správanie voči rastlinným alternatívam. Až 46 % respondentov a respondentiek výrazne znížilo svoju spotrebu mäsa a 40 % plánuje v znižovaní pokračovať [2].

Ponuka v maloobchodoch

Slovenská „grilovačka“ sa nezaobíde bez klobásy či slaniny. Ako to vyzerá s ich rastlinnými alternatívami? Opýtali sme sa niekoľkých najväčších maloobchodných reťazcov na Slovensku. 

Výber Kauflandu je pestrý. V sortimente má 28 rastlinných alternatív, vhodných na grilovanie. Ide o rôzne burgre, klobásky, steaky či medajlóniky. Reťazec navyše ponúka aj 21 druhov tofu a 4 druhy tempehu.

V Tesco si zákazníci a zákazníčky zakúpia 27 produktov. Majú na výber spomedzi rôznych druhov „rastlinných“ burgerov, párkov, tempehu a tofu.

Rastlinný hamburger na stole
Zdroj: Nestlé, Garden Gourmet

V predajniach KRAJ možno zakúpiť okolo 12 rastlinných alternatív na gril. Napríklad steak, gyros, čevapčiči, mleté mäso, tofu burgre či tofu klobásky. BILLA ponúka celoročne niekoľko druhov tofu. Počas grilovacej sezóny sortiment rozširuje o ďalšie produkty. 

Niektoré reťazce plánujú obohatiť ponuku rastlinných alternatív vhodných na grilovanie. Reagujú tak na rastúcu skupinu spotrebiteľov a spotrebiteliek, požadujúcich tieto produkty. Potešia ich napríklad novinky Tesco pod značkou Grill Master. Nové produkty pridá aj Kaufland.

Zeleninová šalát s kúskami syra Violife
 Zdroj: Violife

Spotrebiteľské požiadavky

Pri nákupe rastlinných produktov je pre spotrebiteľov a spotrebiteľky najdôležitejšia chuť produktu. Medzi ďalšie priority patrí cena, čerstvosť a environmentálny dopad produktu na planétu [2]. 

Aby rastlinné alternatívy zodpovedali spotrebiteľským požiadavkám, je potrebné sa zamerať na ich momentálne limity. Na názor sme sa opýtali spoločnosti Mäspoma, ktorá vyrába koreninové zmesi a technologické prípravky pre potravinársky priemysel: „Osobne vnímam problematiku doriešenia textúry rastlinných alternatív a obalu vhodného na grilovanie ako limitujúce pre ďalší rozvoj tohto sortimentu,” hovorí Tomáš Jamriška, obchodný riaditeľ Mäspoma.

„Keďže tradičné ‚gril‘ receptúry obsahujú vysoký podiel živočíšneho tuku, ktorý sa postupne vypeká na grile, náhrada tejto zložky rastlinnými olejmi nie je senzoricky uspokojivá. Tiež sa neustále hľadajú výrobné spôsoby ako vytvoriť z rastlinných zdrojov čo najfunkčnejšie bielkovinové texturáty, aby výsledkom bola primeraná šťavnatosť pokrmu,“ pokračuje Jamriška.

Za najvhodnejšiu formu rastlinnej alternatívy na grilovanie považuje burger: „Vzhľadom na charakter tohto produktu je jeho chuť a textúra najlepšie modifikovateľná špecifickým požiadavkám zákazníkov na jednotlivých trhoch,” dodáva Jamriška. Burgerové placky sú aj podľa prieskumu projektu Smart Protein najpožadovanejšou mäsovou alternatívou flexitariánov a flexitariánok [2]. Dodáva, že v našom regióne je dopyt aj po klasických grilovacích klobáskach s rastlinným zložením.

Vzhľadom na globálne stravovacie návyky práve veggie‘ burger sa stal ambasádorom rastlinnej‘ revolúcie.

Tomáš Jamriška, obchodný riaditeľ Mäspoma 
 

Ako reagujú výrobcovia?

Firmám sa darí vytvárať produkty, ktoré napĺňajú zákaznícke predstavy o senzorických a funkčných vlastnostiach.

Napríklad Nestlé pod značkou Garden Gourmet ponúka Sensational burger, ktorý je jedným z ich najúspešnejších produktov. Správa sa tak, akoby sa dalo očakávať od živočíšneho mäsa, t. j. pri tepelnej úprave prská, vonia či púšťa šťavu. Violife ponúka rastlinnú alternatívu syra, ktorý sa počas grilovania roztápa ako syr živočíšneho pôvodu.

ALFA BIO začali pod značkou Lunter predávať Tofu na gril a Tofu na panvicu už v roku 2020. Oba produkty im priniesli veľký úspech: „Zákazníci si novú radu Tofu na gril a jej inšpiratívne príchute obľúbili,” hovorí Lea Dianová, manažérka komunikácie pre ALFA BIO. Spoločne tvoria až 40 % celkového predaja ich produktov.

Značka Violife ponúka okrem rastlinnej alternatívy syra na grilovanie aj iné výrobky. Nedávno uviedli na trh alternatívu syra Le Rond s príchuťou Camembert, ktorý sa hodí na grilovačku”. Produkty Violife neobsahujú alergény a sú obohatené o vitamín B12. 

Špízy so zeleninou a rastlinnou alternatívou syra Violife
Zdroj: Violife

Nové produkty a marketing

Výrobcovia ani reťazce nezabúdajú na dôležitosť reklamy ani počas grilovacej sezóny. Garden Gourmet (Nestlé) podporí grilovaciu sezónu novými receptami a tipmi pre zákazníkov a zákazníčky.

ALFA BIO spojí kampaň s predstavením novinky Lunter Tofu na gril s príchuťou Živánska. Hlavným motívom kampane budú chutné a vizuálne zaujímavé inšpirácie jedál.

Názvy produktov ovplyvňujú ich predaj. U rastlinných alternatív považujú zákazníci a zákazníčky za atraktívne názvy, ktoré opisujú vlastnosti, pôvod alebo výzor produktu. Takto pomenované produkty sa predávajú lepšie, ako keď sú opísané ako „bez mäsa”, „vegánske” či „vegetariánske” [3]. Podporuje to zistenia, že spotrebiteľom a spotrebiteľkám záleží predovšetkým na chuti produktov. 

Rôzne jedlá na grile s tofu Lunter
Zdroj: ALFA BIO

Grilovanie zeleniny či tofu dnes už neodráža požiadavky moderných spotrebiteľov a spotrebiteliek. Tí požadujú rastlinné alternatívy na grilovanie, ktoré majú podobné senzorické a funkčné vlastnosti ako ich živočíšne náprotivky. Preto aj slovenský trh odpovedá čoraz širšou ponukou týchto produktov.

Tento článok bol pripravený pre RETAIL magazin.sk.

Zdroje:

[1] Jem pre Zem. Na vlne rastlinných potravín. 2021

[2] ProVeg. What consumers want: a survey on European consumer attitudes towards plant-based foods, with a focus on flexitarians. 2021 

[3] Better Buying Lab. It’s All in a Name: How to Boost the Sales of Plant-based Menu Items. 2019

Páči sa? Zdieľajte!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin