Vyhľadať

Plant Cow o rozbehnutí startupu: Dôležitá je vytrvalosť a ľudský prístup

zakladatelia plant cow
Zdroj: Plant Cow

Slovenský startup Plant Cow prišiel na trh len minulý rok, no aj napriek krátkej existencii zažíva mnoho úspechov. Podľa firmy sú základmi úspešného začiatku podnikania: myšlienka projektu a „zapálený” tím, ľudský prístup k zákazníkom a zákazníčkam a udržateľné riešenia.

Rastlinné stravovanie sa stáva čoraz populárnejším po celom svete – Slovensko nevynímajúc. Rastúci počet ľudí, ktorí obmedzujú konzumáciu živočíšnych výrobkov, vedie k väčšiemu dopytu po ich rastlinných alternatívach. Zákazníci a zákazníčky si žiadajú väčšiu rozmanitosť rastlinných potravinových produktov, ich chutí a zloženia. To otvára cestu novým, ale aj zabehnutým firmám, ktoré môžu využiť spotrebiteľský dopyt pre rozbeh podnikania s rastlinnými alternatívami živočíšnych produktov.  


Práve slovenská firma Plant Cow je dôkazom toho, že počúvať želania zákazníkov a zákazníčok sa oplatí – samotný nápad na jej vznik prišiel po pozitívnych reakciách okolia majiteľov Kristíny Centárovej a Ľuboša Lukáča. Tí začali vyrábať rastlinné mlieka pre vlastnú potrebu, ale nadšenie okolia ich inšpirovalo k založeniu Plant Cow.

Účasť na konferencii Plant Powered perspectives
Kristína a Ľuboš sa stali víťazmi súťaže Plant-Powered Startup Pitch 2020 na konferencii Plant-Powered Perspectives Slovakia 2020. Zdroj: Plant Cow

Prečo začať podnikať v sektore rastlinných alternatív?

Podnikanie v rastlinnom sektore má jasný potenciál – prieskumy ukazujú pozitívne vyhliadky a aj na Slovensku stúpa popularita rastlinného stravovania. Začínajúce, ale aj zabehnuté firmy si tento fakt uvedomujú, a to ich vedie k myšlienke založenia rastlinného biznisu.

Otázka znie, kde začať? „V prvom rade je dôležité nájsť si tím ľudí, ktorí zdieľajú podobné záujmy a ktorí sú zapálení pre myšlienku projektu,“ radí Kristína. „Je však tiež veľmi potrebné byť vytrvalý a pripraviť sa na dlhé hodiny práce, ktoré fungovanie firmy vyžaduje.Dodáva, aby sa začínajúci podnikatelia a podnikateľky nebáli vyhľadať pomoc skúsenejších.

produktova foto
V súčasnosti Plant Cow ponúka napríklad 3 príchute rastlinných mliek, ale v blízkej budúcnosti ponuku rozšíri aj o rastlinné jogurty, syry a nové druhy rastlinných mliek. Zdroj: Jem pre Zem (autorka foto: Diana Rodáková)

Ako využiť silu sociálnych sietí

Sociálne siete v súčasnosti efektívny spôsob marketingu, preto sú kľúčové pri budovaní značky. „Sociálne siete sú vo všeobecnosti skvelým nástrojom ako dostať značku do povedomia a zároveň zdieľať svoje hodnoty a záujmy s potencionálnymi zákazníkmi,“ hovorí Kristína.

Plant Cow využíva na priblíženie sa ľuďom platformu Instagram. Kristína s Ľubošom sa na ňom delia o momenty z každodenného života, ale aj z fungovania firmy. Vnímajú ho aj ako miesto pre inšpiráciu: „Milujeme kreatívne a vtipné profily a tie, ktoré prinášajú okrem klasickej prezentácie produktov aj nejakú pridanú hodnotu.“

Nebáť sa ukázať ľuďom tvár

„V rámci celej komunikácie Plant Cow sa snažíme ukazovať najmä našu ľudskú stránku, ktorá sa vo veľa prípadoch z komunikácie značiek stráca,“ vraví Kristína. Plant Cow sa snaží odpovedať na správy zákazníkov individuálne, z čoho vzniklo už aj pár online priateľstiev.

Ľudskosť uplatňujú aj pri nadväzovaní spoluprác so svojimi dodávateľmi a ďalšími firmami. Navštevujú miesta, kde sa ich produkty predávajú a utužujú vzťahy aj priamo s majiteľmi prevádzok. Spoluprácam sa nebránia: „Sme názoru, že spolupráce obohacujú obe strany a vzájomná podpora na trhu je dôležitá.“

Účasť na prvej lokálnej akcií - Moc umenia v PE
Plant Cow na prvej lokálnej akcii. Dnes sa dvojica snaží o „rastlinnú revolúciu”, v rámci ktorej plánujú aj expanziu do zahraničia. Zdroj: Plant Cow

Spätnú väzbu považujú za veľmi dôležitú – získavajú ju hlavne prostredníctvom Instagramu, kde im zákazníci a zákazníčky môžu napísať. Na všetky správy sa snažia odpovedať individuálne.V komunikácii sa nám osvedčila najmä transparentnosť, úprimnosť a interaktivita,“ hovorí Kristína.

„V komunikácii sa nám osvedčila najmä transparentnosť, úprimnosť a interaktivita.”

Udržateľnosť ako súčasť značky

Udržateľnosť je pre Plant Cow jedným z poslaní, ktoré aktívne prezentujú zákazníkom a zákazníčkam: „V rámci Plant Cow sa snažíme zapájať udržateľnosť do každého kroku nášho podnikania,“ vraví Kristína, „Či už je to šetrnou spotrebou vody pri výrobe, opätovnom využívaní našich sklenených fliaš alebo elektronickými dokladmi.“

Plant Cow nezabúda ani na lokálnosť. V budúcnosti plánuje spolupráce s lokálnymi výrobcami rastlinných alternatív a s obchodmi podporujúcimi slovenské výrobky.

Katarína Chudá

Katarína Chudá

katarina.chuda@jemprezem.sk

Páči sa? Zdieľajte!