Rastlinný reťazec roka má nového víťaza!

Prinášame výsledky druhého ročníka ocenenia Rastlinný reťazec roka! Titul tento rok získal nový víťaz s najširšou ponukou rastlinných výrobkov na slovenskom trhu. Výsledky hodnotenia piatich najväčších reťazcov ukazujú, že všetky zúčastnené reťazce postupne rozširujú svoju ponuku rastlinných alternatív.

Stále viac bežne sa stravujúcich ľudí si z rôznych dôvodov kupuje rastlinné potravinové produkty. Potravinové reťazce na Slovensku si tento trend uvedomujú a odpovedajú naň postupným rozširovaním svojej ponuky o tieto čoraz viac vyhľadávané produkty. S cieľom oceniť reťazec s najširším výberom rastlinných potravinových produktov prináša Jem pre Zem už druhý ročník hodnotenia Rastlinný reťazec roka. Z prieskumu slovenských reťazcov je jasné, že ponuka takýchto produktov sa oproti roku 2020 rozšírila. Každý z hodnotených reťazcov rozšíril oproti roku 2020 svoje portfólio produktov s čisto rastlinným zložením. Ocenenie Rastlinný reťazec roka 2022 však môže získať len jeden. Reťazcom s najširšou rastlinnou ponukou na Slovensku sa v roku 2022 stáva Tesco! Gratulujeme!

rebríček usporiadania

Ako to na Slovensku vyzerá s rastlinnými výrobkami?

Výsledky hodnotenia ukazujú, že najmä Tesco a Kaufland berú zvýšený záujem o rastlinné produkty naozaj vážne. Ich náskok je oproti ostatným reťazcom veľmi výrazný najmä v ponuke rastlinných alternatív mäsa, klobás, rýb a mliečnych výrobkov. Skvelou správou je, že takmer všetky reťazce konečne ponúkajú nejakú rastlinnú alternatívu rýb alebo morských plodov, hoci tento typ produktu doteraz na slovenskom trhu chýbal. Snáď každého potešia krémové zmrzliny, nanuky, čokolády a čokoládové tyčinky rastlinného zloženia, ktorých ponuka narástla za dva roky približne dvojnásobne!

Rozdiely v ponuke jednotlivých reťazcov sú však neprehliadnuteľné a vidieť, že niektoré odpovedajú na zákaznícky záujem o rastlinné výrobky viac ako iné. Toto hodnotenie má oceniť reťazec, ktorý najviac vyniká v ponuke rastlinných výrobkov. Cieľom je zároveň motivovať ostatné reťazce, aby rovnako aktívne reagovali na nové potreby spotrebiteľov a spotrebiteliek. Hodnotenie však tiež môže poslúžiť zákazníkom a zákazníčkam zaujímajúcich sa o rastlinné produkty, aby vedeli, v ktorom reťazci nájdu ich najširší výber.

Výsledky jednotlivých reťazcov

1. Tesco – Tesco sa stalo lídrom až v 4 z 5 hlavných hodnotených kategórií, čím si vybojovalo prvé miesto a titul Rastlinný reťazec roka 2022! Výrazne narastajúca ponuka rastlinných alternatív burgrových placiek, rezňov, nugetiek, stejkov, mletého mäsa a kebabu v Tescu určite poteší milovníkov a milovníčky grilovačiek. Badateľne narástla aj ponuka rastlinných alternatív jogurtov a pudingov a počet druhov rastlinných syrov na predajňu stúpol priemerne z 0 až na 12! Tesco si zároveň naďalej udržiava prvenstvo v ponuke rastlinných alternatív mlieka a je jediné spomedzi reťazcov, ktoré ponúka viacero druhov polievok bez živočíšnych zložiek. Veľkým unikátom Tesca je tiež možnosť kúpy lahôdkového šalátu s rastlinným zložením na váhu!

2. Kaufland – Víťazovi minulého ročníka sa aj tento rok darilo a šliapal Tescu poriadne na päty. Síce to tento rok na prvenstvo nestačilo, no Kaufland môže byť rozhodne hrdý na svoju širokú ponuku rastlinných potravín, vďaka ktorej skončil na druhom mieste. Stal sa jednoznačným lídrom v kategórii rastlinných alternatív mäsa, klobás a rýb. Má napríklad najširšiu ponuku rastlinných alternatív rýb a morských plodov, takýchto produktov má oproti Tescu až dvakrát viac. Udržal si tiež prvenstvo v ponuke rastlinných syrov a mrazených jedál a polotovarov rastlinného pôvodu, ktoré sú praktické pre ľudí, hľadajúcich rýchly spôsob ako zahnať hlad. 

3. Lidl – Najväčší posun oproti roku 2020 dosiahol Lidl – z piatej priečky v predošlom ročníku sa prebojoval až do top trojky! Jeho ponuka rastlinných alternatív je síce aj vzhľadom na šírku celkového sortimentu menšia ako v reťazcoch na prvých dvoch miestach, je však vidieť, že naskočil na rastlinný trend. Dokonca predbehol Kaufland a Tesco v ponuke čokolád a čokoládových tyčiniek rastlinného pôvodu. A hoci naďalej zaostáva v ponuke rastlinných mliek, smotán a iných alternatív mliečnych produktov, je pozitívne, že aj v týchto kategóriách postupne rozširuje svoju ponuku. V súčasných horúcich mesiacoch snáď každého poteší rozšírenie ponuky rastlinných alternatív smotanových zmrzlín a nanukov v priemere až na 8 rôznych druhov.

4. Billa – Štvrté miesto patrí reťazcu Billa, ktorý síce pomaly rozširuje svoju ponuku rastlinných produktov, ale stále zaostáva vo viacerých kategóriách. Jej ponuka rastlinných alternatív mäsa, rýb a klobás je, v porovnaní s ostatnými reťazcami, obmedzená. Potešujúce však je, že Billa má oproti roku 2020 až dvojnásobný nárast v ponuke rastlinných mliek a až vyše štvornásobný nárast v ponuke rastlinných alternatív jogurtov a pudingov, vďaka čomu v kategórií rastlinných alternatív mliečnych produktov dosiahla tretie miesto. Veríme teda, že Billa bude podobne rozširovať aj ponuku rastlinných alternatív mäsa a mrazených jedál.

5. Terno – Piatu priečku obsadilo Terno. Jeho ponuka za dva roky narástla vo viacerých kategóriách minimálne alebo dokonca stagnovala. Je to jediný reťazec, ktorý neponúka žiadne alternatívy rýb a morských plodov či krémové zmrzliny s rastlinným zložením. Síce až tak nezaostáva v ponuke rastlinných mliek, sladkých keksíkov a pečiva, jeho ponuka rastlinných alternatív syrov je však výrazne obmedzenejšia ako vo zvyšku reťazcov – vo väčšine predajní Terno nebola dostupná ani jedna náhrada syru rastlinného zloženia. Do budúcna môžeme odporúčať, aby si Terno vzalo príklad z vlastného konceptu – supermaketu Kraj, v ktorom je ponuka rastlinných alternatív výrazne širšia. V Kraji nájdu nakupujúci množstvo rastlinných produktov od lokálnych výrobcov.

Záujem o rastlinné produkty na Slovensku rastie. Čím ďalej tým viac Slovákov a Sloveniek nakupuje alternatívy k živočíšnym produktom. Tieto výrobky nekupujú iba vegetariáni a vegetariánky či vegáni a vegánky – práve naopak! Väčšina zákazníkov a zákazníčok, ktorí nakupujú rastlinné výrobky, sú bežne sa stravujúci ľudia. Vďaka Rastlinému reťazcu roka vidíme, že túto skutočnosť zaregistrovali aj predajcovia a veríme, že aj naďalej budú rozširovať ponuku rastlinných alternatív. Už teraz sme zvedaví na výsledky ďalšieho ročníka!

Postup hodnotenia ponuky rastlinných alternatív nájdete tu.

*V článku používame pojmy ako „rastlinné syry/mlieka/mäsá“ a pod. čím vždy myslíme rastlinné potravinové produkty, ktoré slúžia ako alternatíva syru/mlieka/mäsa.

Páči sa? Zdieľajte!